Commissies Fizi
Overzicht van onze commissies
- Commissie aanpak administratieve lasten
- WfZ Klankbordgroepen
- Communicatiecommissie
- Kascommissie
- Commissie van Beroep
1. Commissie aanpak administratieve lasten
Het doel van deze commissie is het substantieel verminderen van administratieve lasten voor zorgorganisaties, zowel in het primaire proces als in de ondersteunende functies.
Heb je suggesties voor ons of wil je van gedachten wisselen?
De commissie werkt aan thema’s als:
- Afschaffing controleverklaring Wlz-nacalculatie
Door inbreng van de commissie kunnen zorgorganisaties met voorheen meerdere nacalculaties nu consolideren. Vooral aan de kant van de accountantscontrole/ controledruk scheelt dit. We zetten ons in voor gehele afschaffing van de nacalculatie en controle daarvan. Met de lancering van de beleidsregel Experiment zinnig en simpel verantwoorden Wlz is hiervoor een volgende stap gezet. - Programma KIK-V
De toekomstperspectieven die KIK-V biedt zijn hoopvol. Slechts één keer registreren van gegevens door zorgorganisaties en vervolgens (her)gebruiken informatievragers deze gegevens. Geen administratieve rompslomp meer van allerlei losse verantwoordingen, lijstjes, et cetera, die in veel gevallen net weer iets verschillen van andere uitvragen en waarvan de definities niet eensluidend zijn. Natuurlijk zijn we nog niet zover, maar we werken er achter de schermen al wel hard aan, met als tussenstap de publicatie van het bedrijfsfunctiemodel. - Earlywarning-systeem Jeugdautoriteit
Voor haar taak vraagt de Jeugdautoriteit bij jeugdzorgaanbieders informatie uit. De commissie zet zich in om de impact hiervan te beperken (bijvoorbeeld door slim(mer) uit te vragen) dan wel daar te beleggen waar de uitvraag relevant kan zijn. - Horizontaal Toezicht in de zorg
De commissie zet zich in om maximaal gebruik te kunnen maken van reeds bestaande checks & balances in de relaties tussen zorgfinanciers en zorgaanbieders alvorens tot formele (externe) controles over te moeten gaan. Hierbij is ook aandacht voor het benutten van inzichten en praktijkervaringen en deze onderling te delen.
Naam | Organisatie |
---|---|
Matthias Stout, voorzitter | Verstegen accountants en adviseurs |
Ankie de Laat | Verpleeghuis Het Parkhuis |
Bert Barkhof | Molendrift |
Claudia Mathijssen | RC Consulting |
Henk Bolhuis | Bolhuis Consultancy Zorg |
Renate Kamoen | RC Consulting |
2. WfZ Klankbordgroepen
Stichting Waarborgfonds voor de Zorgsector heeft twee klankbordgroepen opgezet waaraan zowel Fizi-leden deelnemen als niet-leden. De bijeenkomsten worden voorgezeten door Erik Achterberg, hoofd afdeling risico analyse bij het WfZ. De bijeenkomsten vinden twee keer per jaar plaats, in de maanden juni en november.
WfZ Klankbordgroep Care
In de klankbordgroep Care wisselen financials die werkzaam zijn bij zorginstellingen in de VVT en gehandicaptenzorg kennis, informatie en ervaring uit over actuele thema’s op het gebied van bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld over financiële ontwikkelingen, bekostiging, financiering en duurzaamheid. Daarnaast wordt de klankbordgroep Care geïnformeerd en geconsulteerd over (beleidsmatige) ontwikkelingen bij het WfZ.
WfZ Klankbordgroep ggz
In de klankbordgroep ggz wisselen financials die werkzaam zijn bij ggz-aanbieders kennis, informatie en ervaring uit over actuele thema’s op het gebied van bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld over financiële ontwikkelingen, bekostiging, financiering en duurzaamheid. Daarnaast wordt de klankbordgroep ggz geïnformeerd en geconsulteerd over (beleidsmatige) ontwikkelingen bij het WfZ.
Mocht je interesse hebben om één van beide klankbordgroepen bij te wonen, dan kun je contact opnemen met Erik Achterberg (Achterberg@wfz.nl) en/of Myrthe Ekelmans (Ekelmans@wfz.nl).
3. Communicatiecommissie
De communicatiecommissie bepaalt de inhoud van het vaktijdschrift Fizier dat drie keer per jaar verschijnt. De voorzitter van deze commissie maakt ook deel uit van het algemeen bestuur.
4. Kascommissie
De kascommissie controleert de financiële administratie en jaarrekening van Fizi en geeft hiervan een verklaring af in het jaarverslag.
5. Commissie van Beroep
De commissie van beroep wordt ingeschakeld bij een conflict tussen leden en bestuur of binnen het bestuur.